fredag 3 mars 2017

Vecka 10

Idag har vi inlett arbetet med medeltiden med att se ett avsnitt av Sveriges historia och läsa och arbeta med adel, präster, borgare och bönder. Uppgiften som vi fortsätter med nästa vecka är att göra en personbeskrivning av en person ur varje stånd. Jag berättade för klassen att jag bokat in ett besök på fästningen den 24/3. Vi åker buss från skolan och jag planerar att vi tar med matsäck från köket, men man behöver ha med egen dricka.

Till schackfyran behöver man inte anmäla sig. Eftersom tävlingen är på skoltid, så deltar alla. Jag har pratat med klassen om alla följer med, men om man verkligen inte vill spela så får man prata med mig om det. Vi tvingar såklart ingen, men vi har också pratat i klassen om att man ju bidrar med 1 poäng till laget, även om man förlorar en match. Jag har funderat på olika alternativ runt maten den dagen, men tror att det enklaste sättet är alla tar med egen matsäck. Tänk på att den ska vara fri från alla sorters nötter!

I veckan har vi informerat eleverna om vilka som är programledare och teknikansvariga för vårt radioprogram. Många har anmält intresse och vi har lottat ut rollerna. De som inte fått någon av dessa roller kommer att få välja på andra uppdrag och alla är viktiga för att göra bra programinslag här på skolan. De som är teknikansvariga kommer få åka till Göteborg på utbildning den 21/3 kl 14.30-16.30. Niklas och Jenny följer med och det kommer mer exakt information till er som är berörda av det i början av nästa vecka.

Glöm inte att det är studiedag på fredag 10/3. Eleverna är lediga från skolan, men vi lärare arbetar.

TÄNK PÅ NÄSTA VECKA:

Måndag 6/3: Slöjd
Tisdag 7/3:Vi fortsätter arbeta med radioprogrammen
Onsdag 8/3:Idrott, långdag
Torsdag 9/3: Sista dagen för att lämna in lappen om tillstånd att köra ert barn i personals/annan  vårdnadshavares bil
Fredag 10/3: Studiedag, alla är lediga från skolan
Måndag 13/3: Schackfyran. Vi åker bil från skolan kl 8.40. TA MED MATSÄCK!

Ha en trevlig helg!
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar